Bilety onlineMuzeum dostępneDofinansowano ze środków Unii Europejskiej
Praca oddziałów Muzeum Krakowa podczas weekendu majowego. Link
Strona korzysta z ciasteczek!

Akademia Dydaktyczna – na styku historii i literatury – semestr wiosenny

Muzealna Akademia Dydaktyczna to miejsce spotkań, inspiracji i wymiany doświadczeń! Najbliższy cykl stałych środowych spotkań adresowanych dla kadry pedagogicznej, poświęcony zostanie przenikającym się od wieków w naszym mieście marszrutom literatury i historii.

Na styku historii i literatury – semestr wiosenny 2024

Najbliższy cykl stałych środowych spotkań adresowanych dla kadry pedagogicznej, ponownie poświęcony zostanie przenikającym się od wieków w naszym mieście marszrutom literatury i historii. Kraków to przecież kolebka języka polskiego, miasto drukarni, archiwów, wydawnictw i bibliotek. To ośrodek poetów, pisarzy i tłumaczy. To tutaj przecież nieprzerwalnie od 1610 roku działa najstarsza w kraju księgarnia. W 2023 roku miasto obchodziliśmy ważny jubileusz otrzymania tytułu Miasta Literatury UNESCO. W związku z setną rocznicą urodzin naszej noblistki, rok 2023 został ogłoszony rokiem Wisławy Szymborskiej.  W dwudziestą rocznicę śmierci innego krakowskiego autora – Czesława Miłosza, Senat RP uchwalił rok 2024 rokiem Noblisty. Z racji dużego zainteresowania cyklem zajęć w semestrze jesiennym, Muzeum Krakowa dalej proponuje nauczycielom, jak i bibliotekarzom pakiet spotkań szkoleniowych prezentujących interdyscyplinarne spojrzenie na dziedzictwo Krakowa wykorzystujące metody i narzędzia dydaktyczne łączące namysł na literaturą, dziejami miasta oraz zasobami muzealnymi. Zapraszamy Państwa do wspólnych poszukiwań inspirujących metodycznie paranteli w przestrzeniach sztuki, literatury i przeszłości Krakowa. 

Wszystkie spotkania odbywać się będą na platformie Zoom zawsze w środy, o godz. 17.00. Zainteresowane osoby otrzymują szczegółowe informacje wraz z kodem dostępu.

Program:

13 marca, godz. 17.00 
Ulica jako opowieść- odczytywanie znaczeń 
dr Marta Rusek (Katedra Nauczycielskiej Edukacji Polonistycznej, Uniwersytet Jagielloński) 

Co dostrzegamy, wędrując po znanych sobie miejscach? Co możemy odkryć, uważniej się im przyglądając, łącząc informacje i zadając pytania? Autorka proponuje spojrzeć na miasto jak na palimpsest i poszukiwanie w nim inspiracji do narracjach o ludziach, kulturze, historii i cywilizacyjnych przemianach.  
W trakcie spotkania zapraszamy na wirtualny spacer po jednej z ulic Krakowa, której kolejne nazwy oddają skomplikowane dzieje XX wieku, budynki natomiast tworzą barwną mozaikę stylów. Spotkali się na niej Henryk Sienkiewicz i Olga Boznańska, a mieszkające przy niej kamienne zwierzęta są strażnikami pamięci. W tej opowieści nie braknie także malarskich i literackich wątków, w tym wzmianki o wydanym niedawno kryminale retro. 
ZAPISY: 
https://muzeumkrakowa.pl/akademia-dydaktyczna  

10 kwietnia 2024, godz. 17.00 
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego – pomiędzy prawdą a fikcją 
dr Joanna Zdebska – Schmidt ( Muzeum Krakowa, Rydlówka) 

Stanisław Wyspiański oparł swój dramat na kanwie prawdziwego wydarzenia, w którym brał udział. W „Weselu” realność ówczesnego Krakowa i jego mieszkańców spotyka się z fikcyjną symboliczną, przestrzenią sztuki. Aby zrozumieć ten dramat konieczne wydaje się postawienie pytań o jego konstrukcję, sensy dosłowne, metaforyczne oraz kontekst historyczny i obyczajowy. Podczas spotkania przyjrzymy się więc faktom i mitom związanym zarówno ze ślubem Lucjana Rydla, jak i z samym dramatem Wyspiańskiego. 
ZAPISY: 
https://muzeumkrakowa.pl/akademia-dydaktyczna  
 
24 kwietnia, godz. 17.00 
W skryptorium i w drukarni, czyli o dawnym piśmiennictwie  
Anna Cieplińska- Jaglarz (Muzeum Krakowa, Dział Edukacji) 
 
Historia literatury to poznawanie gatunków literackich, utworów uwrażliwiających na piękno słowa, interesujących biografii autorów, mogących często służyć za podstawę kolejnej ciekawej pozycji książkowej. Za historią samej literatury stoi również historia pisma, bez którego dziedzictwo literackie nie miałoby racji bytu. Rozwój systemu znaków graficznych zaczął się od piktogramów, następnie ideografii, pisma analitycznego aż po wykształcenie się znanego nam pisma fonetycznego utrwalanego na rożnych „nośnikach”. Oczywiście te nośniki w postaci znanych nam książek mają również istotne znaczenie dla funkcjonowania dzieła literackiego. Dla historii książki wartość mają oczywiście zarówno księgi rękopiśmienne jak i drukowane.  
Celem spotkania będzie prezententacja możliwości edukacyjnych projektu „Muzeum na wynos” i szerzej jednego z jego modułów „W skryptorium i w drukarni, czyli o dawnym piśmiennictwie”. Oferowany w ramach projektu kufer edukacyjny pozwala na zbudowanie ciekawej narracji o historii pisma jako jednego z narzędzi badawczych historyka, jak również historii samej książki, w tym rozwoju druku, który zawdzięczamy Janowi Gutenbergowi. Jego zawartość pozwala zilustrować problematykę dotyczącą piśmiennictwa oraz wybraną terminologię. Spotkanie będzie zatem inspirację do zajęć praktycznych nie tylko utrwalających wiedzę ale również rozwijających kreatywność i umiejętności manualne.  
ZAPISY: 
https://muzeumkrakowa.pl/akademia-dydaktyczna 

8 maja, godz. 17.00 
Konteksty historyczno-kulturowe „Chłopów” Władysława Reymonta 
Ewelina Radecka (Muzeum Krakowa, Rydlówka) 
 
„Chłopi” to ikoniczna powieść, klasyka polskiej i jednocześnie światowej literatury, wokół której na nowo rozgorzała dyskusja w związku z ekranizacją w reżyserii Doroty Kobieli. Dzieło Reymonta, jest modelowym przykładem powieści młodopolskiej – maluje sugestywny, impresjonistyczny obraz natury, szczegółowo przedstawia realia życia mieszkańców polskiej wsi w drugiej połowie XIX wieku i na tym tle próbuje obnażyć człowieczą duszę.  
Webinarium będzie poświęcone historyczno-kulturowym kontekstom utworu. Punktem wyjścia będzie analiza okoliczności, w jakich Władysław Reymont tworzył, co wpływało na jego proces pisania, jakie zdarzenia i teksty kultury mu współczesne znalazły odbicie w jego powieści. Spróbujemy przyjrzeć się również, jak „Chłopi’ oddziaływają na współczesną kulturę i co dziś, po ponad stu latach interesuje nas w tym dziele najbardziej? 
ZAPISY: 
https://muzeumkrakowa.pl/akademia-dydaktyczna  

22 maja 2024, godz. 17.00  
Nowoczesne koncepcje pamięci i pozytywna pamięć miejsca w literaturze  
Kamil Kopek (Muzeum Krakowa, Rydlówka) 

W trakcie spotkania omówione zostaną nowoczesne koncepcje typów pamięci kulturowej, procesowej, jednostkowej, pamięci danej społeczności, przestrzeni pamięci oraz miejsc pamięci. Autor skupi się również na strategiach modyfikacji, przeobrażeń i zakłamywania pamięci jednostkowej na przykładzie bohaterów literackich.  Wspomnienie zagadnienia będą omawiane w kontekście teorii Pierra Nory o miejscach pamięci kulturowej, na przykładzie opowiadania ,,Miejsce” Andrzeja Stasiuka oraz powieści ,,Przepłyniesz rzekę” Juliana Kawalca opowiadającej o wiejskich budowniczych Nowej Huty.  Opowiemy też o pozytywnej pamięci miejsca – Rydlówki – dworku, w którym odbywało się słynne wesele, a wspomnienie tego wydarzenia oraz postaci z nim związanych żyje w kulturze po dziś dzień.  
ZAPISY: 
https://muzeumkrakowa.pl/akademia-dydaktyczna  

Informacje organizacyjne:

Wszystkie spotkania odbywać się będą na platformie Zoom zawsze w środy, o godz. 17.00. Zainteresowane osoby otrzymują szczegółowe informacje wraz z kodem dostępu. 

Powiązane wydarzenia